الأحد، 2 يناير 2022

البيت الثامن في الخريطة التوافقية.





← قبل كده عملنا كذا ثريد في تويتر عن البيت ١٢ في الخريطة التوافقية وأثر الكواكب المختلفة في البيت ١٢ والمرة دي هننتقل للبيت ٨ لأنه من البيوت الدسمة جداً في الخريطة التوافقية وهنقسم كلامنا علي كذا موضوع كالعادة. علماً أن طبيعة المواضيع دي بتكون طويلة شوية عزيزي القارئ فابدأ فيها وانت رايق.

. البيت ٨ مثير للجدل لانه في الأصل بيت العقرب واي حاجة مرتبطة ببرج العقرب، البيت ٨ او بلوتو دايماً بتثير فضول الجميع ويمكن البيت ٨ في الخريطة التوافقية واخد الضجة دي بسبب انه مرتبط بالجنس واحنا بنموت في قلة الأدب ولكن بعيداً عن الهزار البيت ٨ من البيوت اللي هتبهرك لو تعمقت فيها.

. ببساطة الموضوع ده ينطبق علي الأشخاص اللي عندها كوكب او أكثر بيقع في البيت ٨ في خريطة ميلاد الشخص الاخر او العكس لو في شخص عنده كوكب او اكثر بيقع في البيت ٨ في خريطة ميلادك. وفي الموضوع ده هنتكلم عن طبيعة هذه العلاقات بشكل عام وفي موضوع لاحق هنشرح أثر الكواكب بالتفصيل.

. لما بنشوف البيت ٨ في الخريطة التوافقية مزدحم سواء كواكبك في البيت ٨ للطرف الاخر او العكس بنعرف ان العلاقة دي هتشهد تقلبات قوية لأن البيت ٨ عكس البيت ٢ فنمط العلاقة دي صعب يكون مستقر. فهتجد اغلب الوقت ان علاقة الشخصين ببعض هتجلب لكل واحد فيهم تغيرات قوية او هتجبرهم علي التغيير.

. علاقات البيت ٨ بتبدأ في اوقات انتقالية او مهمة احياناً زي لما تتعرف علي شخص في مرحلة انت فيها لسه سايب عملك او وضعك المادي غير مستقر او لسه خارج من انفصال/طلاق او حد من أسرتك مريض يعني ممكن العلاقات دي تبدأ بنمط مماثل او تتعرف علي الشخص ومن بعده تبدأ موجة من الأحداث القوية.

. و مش كل الأشخاص اللي كواكبك في بيتها ٨ او العكس هتتعرف عليها في اوقات صعبة بس هتمر بمحطات قوية خلال علاقتك بيهم. زي مثلاً لما تتزوج وبعدها بفترة قصيرة حد من الاسرة يموت او تحصل علي ترقية كبيرة وبوووم وضعك المادي يتغير بشكل ملحوظ. فاغلب الوقت العلاقة هترتبط بلحظات فارقة في حياتك.

. بالإضافة الي ذلك اوقات طبيعة العلاقة اللي بتكون بينك وبين الشخص اللي كواكبه في بيتك ٨ او العكس شوية مريبة او مثيرة للجدل اجتماعياً فممكن العلاقات دي يكون فيها فرق عمري كبير، الست اكبر من الرجل بفرق، علاقة ثلاثية، طرف فيهم متزوج أو حتي الطرفين ده لو الخريطة دراما قوي في نفسها.

. وبعيداً عن الاحتمالات المختلفة اللي ممكن نلاحظها الا ان كل الاحتمالات دي هتتوقف علي طبيعة الخريطة فصعب الكلام ده ينطبق علي الجميع ولكن مع تعدد الاحتمالات والقصص في شئ مشترك في النماذج دي كلها وهو: الانجذاب القوي والغير مريح احياناً. عارف لما يعجبك حد بشكل مش مريحك؛ حاجة زي كده.

. وجود كواكب شخص آخر في بيتك ٨ او العكس هتخلق رابط روحي قوي بس مش زي بتاع البيت ١٢ الخيالي لأن في البيت ٨ الوضع مختلف فهنبقي قدام شخصين عارفين نقط ضعف بعض، عارفين أسرار بعض، عارفين رغبات بعض بدون مصارحة مباشرة ده بجانب ان سهل يجمعوا اخبار/معلومات عن بعض بطرق مدهشة.

. وعشان كده بنقول ان في أسوأ استخدام للطاقة سهل علاقات البيت ٨ تبقي toxic او سامة لأنك هتجد احياناً طرف فيهم او الطرفين علي حسب وضع الخريطة متمسكين ببعض وبالعلاقة بشكل غير صحي لدرجة ان ممكن يبتزوا، يقيدوا ويراوغوا بعض بأساليب لا يمكن تصورها عشان بس مش متقبلين فكرة إنهاء العلاقة.

. في نفس الوقت عزيزي القارئ العلاقات دي بتحمل جانب نفسي قوي لأن زي ما قولنا الأشخاص دي اوقات بتتعرف علي بعض في مراحل صعبة/معقدة في حياتها فطرف فيهم بيكون بمثابة طوق نجاة للشخص الاخر وده امر طبيعي لأنك استحالة تنسي الشخص اللي كان موجود في ازمتك او في اهم مراحل حياتك، للأبد مميز.

. في اوقات تانية الأشخاص دي بتمر بتجارب في العلاقة بتجبرهم علي الاستمرار حتي لو الوضع غير صحي لأن احياناً بيقيدوا ببعض خاصةً لو بنتكلم عن طرفين متزوجين، ممكن طرف فيهم يكون معتمد مادياً علي التاني وبالتالي قرار الانفصال صعب او معقد فلازم يكمل.

. علي صعيد اخر في جوانب إيجابية رهيبة لوجود كواكب شخص في بيتك ٨ او العكس، اولها ان زي ما في مواقف ممكن تدمر العلاقة وتخليها سامة كمان في مواقف بتحصل بتقوي الرابط بين الطرفين بشكل مذهل! وده المثير للاهتمام ان ممكن كل الظروف تتوقع ان الثنائي ده مستحيل يكمل ومع ذلك يكسروا الدنيا.

.  الشخص اللي كواكبه بتقع في بيتك ٨ او العكس عنده قدرة كبيرة علي اسعادك مفيش شخص هيعرف يلبي احتياجاتك ورغباتك علي جميع الاصعدة زي الشخص ده، من نظرة واحدة هيفهمك وهيوصلك شعور استحالة تنساه فده حقيقي الشخص اللي صعب تضعه في مقارنة مهما كان "وغد" وده طبعاً في أفضل استخدام للطاقة.

. لأن في أسوأ استخدام للطاقة سهل الشخص اللي كواكبه بتقع في بيتك ٨ او العكس يثير غضبك وغيرتك بشكل يخليك تفقد أعصابك وده معناه ان الشخص يا هيعمل حاجات يهوسك بيه يا هيعمل حاجات تكرهك في اليوم اللي قابلته فيه وعلي حسب وضع الخريطة التوافقية و خريطة ميلاده والكوكب اللي بنتكلم عنه.

. كالعادة دي نبذة عامة عن علاقات البيت ٨ في الخريطة التوافقية يعني شخص كواكبه بتقع في بيتك ٨ او العكس طبعاً في تفاصيل كتيرة جداً في الموضوع بس هتتوقف علي طبيعة الكوكب اللي بنتكلم عنه والاتصالات اللي عاملها وهل بتدعم العلاقة ولا العكس لأن وجود الشمس غير القمر غير الزهرة ،والخ..

← يهمني تعرف عزيزي القارئ ان الموضوع ده مش هينطبق علي الجميع او علي حالتك لأننا لسه بنتكلم بشكل عام وفي الموضوع القادم هنبدأ نميز بين أثر الكواكب والنقط المختلفة في البيت ٨. ف كالعادة خريطتك ليها الكلمة الأخيرة ومفيش بطل لحكايتك غيرك. 


ملحوظة صغيرة: الصورة اللي استخدمتها من فيلم vicky cristina barcelona وفي اعتقادي الفيلم ده نموذج مثالي لطبيعة علاقات البيت ٨ فلو حد مهتم يتفرج عليه ينطلق ويركز علي العلاقة اللي بين Penelope Cruz و Javier Bardem لأنها هتوصله الفكرة بشكل رائع وطبعاً ده متعلق بهوسي بالسينما والفلك :) 





شمس التبريزي بيقول: "نحتاج بين فترة واخري الي ان نختفي تماماً ولا يتمكن احد من العثور علينا"

اوقات كتير بتبقي عايز تختفي من الدنيا، من ضوء الشمس ورومانسية القمر وفطارك اليومي المفضل وساعتها شعورك باللاشئ بيتحول لكل شئ. انت مش عايز تكون وحيد ولكن محتاج شوية وقت لوحدك.





ولو حابب تتابع مواضيع أكتر؛ تقولي هاي او تحلل خريطتك ممكن تتواصل معايا علي تويتر وللأبد بحبكم أبطالي 💜

https://twitter.com/Chiron_Cono

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق