الاثنين، 24 يناير 2022

قمر الحمل في خريطة الميلاد.

 












. قمر الحمل ناري بيحكمه المريخ  فبعيداً عن وضع خريطتك، كواكبك او هيمنتك مكان زي ده لوحده هيلعب دور كبير لأن حتي اهدأ الاشخاص اللي عندهم قمر مماثل بيكون ليهم نوبات غضب بين حين وآخر. قمر الحمل بيخلق نمط حياة سريع للشخص وده اللي بيخليه اغلب الوقت مستعجل وعايز كل حاجة تحصل دلوقتي.

. بشكل عام القمر مش بيرتاح في برج الحمل لأن سيطرة المريخ عليه بتقلق راحته وتعكر صفو حياته كأن في شخص طول الوقت فوق دماغه ومش سايبه في حاله فسهل تلاقي الشخص دايماً عايز يعمل حاجة، يتخذ موقف او يعبر عن طاقته بأي شكل وعشان كده الاشخاص دي "بتبدع" بمعني الكلمة في المجالات التنافسية؛ السريعة؛ اللي فيها نسبة مجازفة وخطورة. 

. وعلي فكرة احياناً اشخاص قمر الحمل بتواجه تحكم، سيطرة او اشراف اعلي من شخص علي تصرفاتهم وحياتهم وفي الاغلب بيكون فرد من اسرته واحياناً شريك. في افضل الاحتمالات قد يكون في مشجع في حياته بيدفعه للانجاز وفي اسوأ الاحتمالات ممكن تلاقي ان الاشخاص اللي في محيطه بتتحداه طول الوقت وبتدفعه للجنون أو بتثير غضبه بسهولة. 

. لو هنتكلم بشوية منطقية قمر الحمل بيدعم الشخص جداً مهنياً نظراً لقوة شغفه وحبه لنفسه ورغبته المستمرة للنجاح ومش اي نجاح هدفهم "القمة" فالمريخ هنا بيساعده وبيمنحه الشجاعة الكافية لمواجهة التحديات وكمان للمنافسة. وهتلاقي ان اغلب الاشخاص دي بتحطم الارقام القياسية وبتنجح بقوة.


. جانب العلاقات لقمر الحمل مثير للاهتمام شوية لأن غريزة الشخص هنا بتقوده بشكل كبير فصعب يفكر في عقبات او نتائج اختياراته لأن كل تركيزه علي رغبته ومشاعره اللحظية ولذلك بيكثر عليهم الاشاعات والكلام وسهل تلاقي جزء منهم واقع او طرف في علاقة ثلاثية واكبر مثال انجلينا صاحبة قمر الحمل مع براد بيت وقصتها مع جنيفر انيستون مثلاً. 

. قمر الحمل بيتفق مع زهرة الحمل في انجذابهم للعلاقات اللي بتشكل تحدي ومصدر للشك والاشاعات وفي اسوأ الظروف ممكن يدخلوا علاقات فيها تعنيف وغيرة وغير صحية بالمرة واشهر مثال هي Rihanna صاحبة قمر الحمل وقضيتها مع chris brown وده بيرجع لتسرع الاشخاص دي وتقديرهم الخطأ لبعض الأمور.

. من وجهة نظري قمر الحمل عنده امكانية يكون في انجح العلاقات لو بس قلل من تسرعه وبدأ يفكر في نتيجة اختياراته بشكل منطقي وعادةً برج وبيت واتصالات المريخ هتقولك القمر ده هيتصرف ازاي في الخريطة بجانب ذلك قمر الحمل دمهم خفيف، عندهم شعبية وجداً أشخاص مثيرة وجذابة سواء ذكور أو أناث.

. الحمل بيحب يكون في المقدمة خاصًة  قمر الحمل دايمًا هيحقق سبق في حياته أو هيعمل إنجاز محدش حققه في محيطه قبله؛ ولذلك قمر الحمل قائد و رائد بالفطرة ممكن يكون أول واحد في محيط أسرته يتزوج أو أول شخص يحقق ثراء أو ينجح في مجال مختلف وجديد وممكن يكون أول حفيد في أسرته أو البنت الوحيدة وسط أخوات ذكور أو الرجل الوحيد وسط أخوات إناث دايمًا هيتميز بطريقًة ما وهيكون في المقدمة. 

← في النهاية خريطتك ليها الكلمة الأخيرة لأنك مش بس قمر حمل. وافتكر دايماً ان مفيش بطل لحكايتك غيرك وان دايماً عندك فرصة ووقت. وكالعادة اتمني للجميع يوم مشرق، مبهج وجميل :) 




افتكر دايماً ان ليك كامل الحق تقول رأيك وتقول لأ وكمان تنهي اي وضع مش ملائم ليك. انت مش مجبر علي الاستمرار في شئ بيأذيك نفسياً او جسدياً. ولما تحس انك محتاج اجازة خدها واعرف قد ايه انت قوي و انك الشخص الوحيد المسؤول عن حياتك وإنك دايمًا تقدر.. 



ولو حابب تتابع مواضيع أكتر؛ تقولي هاي او تحلل خريطتك ممكن تتواصل معايا علي تويتر وللأبد بحبكم أبطالي 💜

https://twitter.com/Chiron_Cono

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق