السبت، 8 يناير 2022

قمر القوس في خريطة الميلاد.

 





. من أقوي المميزات اللي هتلاحظها في قمر القوس هو سعيه المستمر للتطوير من نفسه، جزء كبير من شعوره بالامان والرضا عن النفس مستمد من قدرته علي التعلم، دخول تجارب واكتشاف افاق جديدة وعشان كده قمر القوس فيلسوف من العيار الثقيل لأنه بيبحث عن ذاته ومعني لحياته في اطار جداً مختلف.

. هتلاقي اغلب الوقت ان قمر القوس بينتمي لفكر معين، مؤمن بنظرية او فلسفة محددة وبيتبعها بشغف ومش كده وبس بيمثلها وبيرشحها لغيره و في اسوأ الظروف قد يتحول لشخص متشدد لأفكاره و نظرياته وفخ "التشدد" ده بيقع في دايماً برج القوس وخاصةً القمر نظراً لإيمانه الشديد بقضيته.

. قمر القوس مش بيفكر كتير زي قمر الجوزاء ف بالتالي مش بيحسبها و بمجرد ما بيحس بشئ معين بيطلع يجري ويشوف هيحققه ازاي ومن هنا بيظهر الطابع الناري للقمر ده ولكن البساطة الشديدة في التعامل دي بتعقد امورهه بشكل كبير وبتضعه في اطار سطحي وسهل تخليه مبالغ في تقديره للمواقف والاشخاص.

.  قمر القوس دلالة علي شهرة وشعبية كبيرة واغلب الاشخاص دي هتتعرض لمحيطات وبيئات مختلفة عنهم او هتدفعهم للتواصل مع مجموعة كبيرة من الشخصيات والطباع المختلفة وده اللي بيضيف للشخص خبرة ومهارة كبيرة وهتلاحظ انه بيعرف يتكيف مع اي محيط او ثقافة مختلفة عنه كأنه مولود فيها ده سهل عليهم.

. خبرة  قمر القوس و فلسفته بتمنحه مصداقية كبيرة ف بيتحول لشخص مقنع بشكل يخوف، في افضل استخدام للطاقة قد يتحول لمرشد وملهم ومحبوب من ناس كتير و في اسوأ استغلال للطاقة قد يتحول لمنافق ومضلل بينشر نظريات غير مؤمن بيها لتحقيق مصالح شخصية وطبعاً ده متوقف علي طبيعة الشخص و وضع خريطته.

. علاقة  قمر القوس بأسرته وتحديداً والدته احياناً بيكون فيها نسبة تقلب. من سن صغير هتلاقي الشخص اتعلم حاجات كتير او كان في اسرة بتشدد علي اهمية التعليم والحصول علي مؤهل عالي. بجانب ان حياتهم غير مستقرة ف مش هتشوف عنصر التكرار والنمطية الواضح مثلاً مع قمر العذراء والثور.

. علاقة  قمر القوس مع والدته مش دايماً الأفضل وخاصةً لو القمر اتصالاته سلبية هتلاقيه بيحاول يبحث عن نموذج مختلف "للام" في حياته وممكن بدون سبب او ادراك منه يخلق مسافة بينه وبين والدته وطبعاً مش كلهم ولكن جزء منهم وهنا بيتفقوا مع قمر الدلو في عدم انتمائهم بسهولة للمقربين منهم.

. قمر القوس يمتلك ميزة يفتقدها الجميع وهي انه دايماً مستعد للمستقبل، مستعد للقادم، للأبواب اللي ممكن تتفتح وفي انتظاره وده عادةً بيتشاف جنون و تفاؤل مبالغ والبعض هيقولك ده استهتار وقلة عملية بس هو ده "سر" قمر القوس انه متأكد ان في حاجة كبيرة جداً هتحصله وفي طريقها اليه.

. تفاؤل قمر القوس بيخليه عارف يستمتع باللحظة وكمان متحمس لللحظة اللي بعدها وعشان كده نظرته للمستقبل مختلفة جداً عن نظرة الجدي والعذراء و الجوزاء اللي فيها تعقيد وحسابات كتير ويمكن لذلك يعتبروا محظوظين لأنهم لو فشلوا بيجربوا تاني. بجانب ان قدرتهم علي الجذب جداً عالية.

👈 قصة جانبية: اختي قمرها في برج القوس والوحيدة من اخواتي ومن سن صغير جداً كانت مهووسة  بكتابة الامنيات وقانون الجذب والمثير للاهتمام ان كل ما كانت تتمني حاجة او تقول نفسي في كذا بعدها بيوم يومين وساعات في نفس اليوم تحصل عليها و هي في قمة سعادتها وده بيمثل طاقة قمر القوس احياناً.

. بعيداً عن نقطة  "الحظ" المرتبطة بطاقة  القوس بس الناس بتحب قمر القوس، بتحب تساعده، بتحب تشجعه يعني اغلب الاشخاص دي بتلاقي دعم في نطاق واسع وذكائهم بيدفعهم  للتواجد في اماكن وبيئات ممكن تدعمهم وتلهمهم وعشان كده بنقول عليهم محظوظين لأنهم منفتحين وبيسعوا للنمو ومش بس للنجاح المادي.

. علي المستوي العاطفي قمر القوس خيالي ورومانسي زي الحوت لكن واقعي ودقيق في اختياراته زي العذراء ومتردد وتايه زي الجوزاء في اخذ القرار. حياتهم العاطفية محتاجة مقال مستقل ولذلك مش هتعمق فيها بس تأكد ان قمر مماثل هيحتاج يكون مع شخص يلهمه ويدفعه للتعلم واكتشاف كل امكانياته.

← كالعادة  الكلام ده  مش هينطبق علي كل قمر قوس تعرفه لأن كل شخص خريطته معقدة وليها تركيبة خاصة بيها؛ فحاول تكون مرن مع المحتوي عزيزي القارئ وتأكد ان مفيش بطل لحكايتك غيرك.  





ولو حابب تتابع مواضيع أكتر؛ تقولي هاي او تحلل خريطتك ممكن تتواصل معايا علي تويتر وللأبد بحبكم أبطالي 💜

https://twitter.com/Chiron_Cono


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق