الأحد، 2 يناير 2022

العقدة الشمالية في برج الثور والعقدة الجنوبية في برج العقرب.

 كما هو فوق كذلك هو تحت 
كما في السماء كذلك علي الأرض 








.
من يوم 18 يناير 2022 عقد القمر (العقدة الشمالية + العقدة الجنوبية) هينتقلوا من محور الجوزاء والقوس لمحور الثور والعقرب ولو مش عارف عزيزي القارئ دايمًا العقدة الشمالية بتكون معاكسة للعقدة الجنوبية وبناءً عليه مع وجود العقدة الشمالية في برج الثور؛ العقدة الجنوبية هتكون في برج العقرب ويستمر العبور لحد 23 يوليو 2023 ان شاء الله. 

. من وجهة نظري من أهم المحطات في 2022 هو انتقال عقد القمر من محور الجوزاء/القوس لمحور الثور/العقرب لأننا هنشوف عقد القمر في الثور/العقرب هيلعبوا مع زحل العبور في الدلو واورانوس العبور في الثور ودي حاجة بالتأكيد مثيرة للأهتمام وفي اعتقادي الطاقة دي هتصل لذروتها خلال شهر أبريل؛ يوليو واغسطس من عام 2022 لأن هيحصل اتصالين في غاية الأهمية خلال التوقيت ده:
. يوم 11 ابريل: تربيع زحل العبور في برج الدلو لعقد القمر في محور الثور/العقرب
. يوم 31 يوليو: اقتران اورانوس العبور في برج الثور للعقدة الشمالية في برج الثور 
وبالتالي سهل نلمس اثر الطاقة دي بقوة خلال هذه المراحل.

. ببساطة العقدة الشمالية بتمثل = تجربة جديدة و العقدة الجنوبية بتمثل = تجربة قديمة 
مفيش حاجة اسمها العقدة الشمالية أهم من العقدة الجنوبية ⤩
مفيش حاجة اسمها لازم تتجاهل انشطة البرج والبيت اللي بتقع في عقدتك الجنوبية⤩
مفيش حاجة اسمها ان العقدة الشمالية أثرها إيجابي بينما العقدة الجنوبية أثرها سلبي⤩
كل الكلام ده بطيخي وغير منطقي بالمرة لأن الجديد مبني علي القديم أنت مش هتتخرج من الجامعة لو مادخلتش المدرسة وبناءً عليه العقدة الشمالية والجنوبية بيكملوا بعض وعشان كده بدأت كلامي بقانون هرمسي شهير: كما هو فوق كذلك هو تحت وكما هو في السماء كذلك علي الأرض وفي الكون بالذات كل حاجة مرتبطة ببعضها وكل حاجة بتكمل بعضها واستحالة تجد شئ شاذ بشكل مطلق وكل ما تمعقنا في الكون والطبيعة مش هنلاقي حاجة نقولها غير سبحان الله ولكن طبعًا الكون مش موضوعنا دلوقتي بس عطاردي الجوزائي يتعب لو مادخلش كل المواضيع في بعضها كالعادة.

. نطلع بقي من الرغي ده كله بإن العقدة الشمالية تجربة جديدة عليك؛ حاجة لسه هتجربها؛ حاجة لسه هتكتشفها؛ حاجة لسه أول مرة هتعملها وبمجرد ما تعملها خلاص هتعتاد عليها وهتتحول من عقدة شمالية لعقدة جنوبية من تجربة جديدة؛ لتجربة قديمة؛من وضع غير معتاد عليه لوضع اتعودت عليه ولذلك علي عكس المشاع العقدة الجنوبية بتمثل نقط قوتك؛ اللي بتعرف تعمله واللي جربته اكتر من مرة لدرجة انه بقي جزء منك وبيمثلك ولذلك ممكن نقول إن أول يوم في أي حاجة جديدة تعملها بيمثل طاقة العقدة الشمالية زي أول يوم مدرسة؛ أول يوم في أول وظيفة ليك أول تجربة عاطفية ليك أو أول تجربة أمومة أو سفر أو استقلال والحياة مليئة بالمرات الأولي كلنا لينا (أول مرة) في الحياة وأول تجربة دايمًا ليها سحرها الخاص؛ ليها قلقها وخوفها وكمان حماسها. أنا عن نفسي صعب انسي أول مرة عملت فيها interview لفرصة كنت هموت عليها كان وقتها عندي 19 سنة تقريبًا وكنت مرعوبة بس كمان متحمسة وقعدت افكر هلبس ايه وهجاوب ازاي حتي الطريقة اللي هقول بيها اسمي فكرت فيها وده بيمثل طاقة العقدة الشمالية التجربة الجديدة المجهولة اللي انت في قمة حماسك ليها بس كمان في قمة خوفك لأنك حرفيًا مش عارف اي حاجة ومش عايز تعك الدنيا في نفس الوقت.

. ومن بعد ما اتكلمنا عن معاني العقد في ابسط اطاراحب نوجه تركيزنا علي اثر وجود العقدة الشمالية في برج الثور والعقدة الجنوبية في برج العقرب خلال 2022/2023 إن شاء الله ولازم نعرف ان العبور ده ليه أثرين: أثر شخصي يعني أثره عليك أنت شخصيًا وده هيعتمد علي وضع خريطتك والبيوت اللي بيقع فيها العبور والاتصالات وكل الالخ اللي انتم عارفينه. وأثر جماعي أو عمومي وده بيكون مرتبط أكتر بالأحداث والتغيرات اللي ممكن نشهد اثارها خلال السنة سواء علي الصعيد الفكري؛ السياسي؛ الاقتصادي؛ الابداعي يعني أثر عمومي ومش مرتبط بشخصك ولذلك ممكن يكون العالم في حالة انهيار بس أنت عايش حياتك عادي فمهم نميز بين الأمرين لأن الأثر الجماعي للطاقة بيختلف عن الأثر الشخصي وده حتي بيفكرني بكلامي مع فوفي صاحبتي ايام الكورونا والعزل والتباعد لما كانت تقولي العالم كله منهار وغضبان وأنا في قمة سعادتي ومستمتعة بالطاقة جدًا ونفهم من ده ان مش بالضرورة الأوضاع/الأحداث السلبية تؤثرعليك في إطار سلبي بالعكس دايمًا المسألة هتختلف من شخص للتاني ومن وقت للتاني لأن ممكن في أوقات تتأثر وفي أوقات تانية يحصل العكس. 

← لو هنبدأ بالأثر الشمولي أو العمومي لعبور مماثل فلازم نتوقع:

. تغيرات كبيرة وغير مستقرة في أسعار السلع/المنتجات الغذائية/ البترول/الذهب/الموارد الأساسية وده سهل يرتب حالة من الهلع والغضب لأن حرفيًا العقدة الشمالية في الثور مع اورانوس فسهل نجد تغيرات غير متوقعة؛ تغيرات سريعة؛ وكمان تغيرات متقلبة يعني فجأة السلع تغلي/تزيد وبعدها بشوية تقل وترجع لقيمتها تاني وهكذا. 

. تقليل الحصص الغذائية/السيطرة علي بعض الموارد/ ازمة انتاجية او نقص في بعض الموارد. فسهل نجد بعض الحكومات بتناقش قضايا مماثلة وبتبحث عن تطبيق لقوانين جديدة. وممكن نقول إن هيبقي في تركيز كبير علي السلع الغذائية والموارد الأساسية في المرحلة دي. 

. سهل نجد تطورات وفرص ضخمة في عالم الفنون والموضة خاصًة ان مشتري العبور ونبتون في برج الحوت هيعملوا تسديس رائع مع العقدة الشمالية في الثور وتثليث قوي مع العقدة الجنوبية في العقرب ولذلك دي مرحلة إيجابية جدًا للمصممين؛ المبدعين؛ الفنانين؛ الرسامين؛ الشعراء؛ المؤلفين؛ صانعي المحتوي بشكل عام ويمكن دي أكتر حاجة أنا متحمسة ليها لأن حرفيًا هنشوف ابداع ليس له حدود في هذه الجوانب خلال الوقت ده وسهل تتشهر وتبدأ اسماء تجارية و brands جديدة في المرحلة دي تتخلق وتتعرف وفي المطلق الحاجات اللي هتتم صناعتها/تصميمها/انتاجها في الوقت ده سهل تحقق نجاح ضخم وتتشهر بشكل كبير لأن الثور معروف (بالجودة العالية) ولذلك اللي فيكم حابب يبدأ brand خاص بيه وعنده أفكار ينطلق.

. طاقة الثور مرتبطة بالاستثمار بشكل كبير ولذلك قد يتم استثمار مبالغ ضخمة في مشروع مستقبلي ويتم الترويج لذلك خلال السنة من مستثمرين ورجال أعمال معروفة وفي اعتقادي الاستثمار والتوسع ده هيكون ليه علاقة بالفضاء والتوسع في المشاريع الفضائية لأن اورانوس في المزيج كما ذكرت من قبل؛ والثور بيرمز للتربة (الأرض) فسهل يتم الترويج للاستثمار والتوسع في اراضي بعيدة؛ جديدة أو حتي فضائية وبصراحة أنا عندي استنتاج شخصي في النقطة دي لأن ممكن يتباع لنا الوهم حرفيًا خلال السنة دي بالتحديد بسبب وجود مشتري ونبتون خريطة العبور في برج الحوت ولذلك استنتاجي ان هيتم الترويج لمشروع ضخم بغض النظرعن طبيعته بشكل شيك وحالم ك (حلم مثالي) وده بيمثل مزيج المشتري+ نبتون مع بعض لحد ما تقتنع وتشتري او تستثمر وده بيمثل طاقة (الثور) بالتأكيد وايًا كان اللي هيتم الترويج ليه خلال السنة هيفشل بقوة ويحقق نتائج عكسية علي المدي الطويل وده لأن زحل العبور في الدلو عامل تربيع مع عقد القمر وعشان كده برضه السنة دي فيها تحمل كثير من الفخوخ لأن العقدة الجنوبية في برج العقرب ففي درجة من الدهاء والمراوغة والتكتم علي الدوافع الحقيقية بس كمان العقرب برج كارمي فلما بتستغل طاقته بشكل سلبي ومنخفض بتكون نتائجه عكسية. ولو تتذكر عزيزي القارئ انا قولتلك في البداية ان العقدة الجنوبية بتمثل نقطة قوة تقدر تعتمد عليها للوصول لأهدافك وعشان كده هيبقي في سهولة كبيرة في اخفاء الحقيقة؛ كشف معلومات محدودة؛ واتباع اساليب مراوغة بس كمان ده مش هينجح ومش هيستمر بسبب الطابع الكارمي لبرج العقرب. لأن في النهاية الخير بيكسب والتركيز علي طاقة الثور المحكومة بالزهرة فالفرص والنجاح للي هيختار السلم ومش الحرب؛ للي هيزرع ومش بس هدفه يستهلك؛ للتعاون ومش الأنانية وعارفة انها تبدو كلمات بسيطة بس أثرها كبير لأن قوة الثور تكمن في (بساطته) ولذلك خدها قاعدة: 
اللي هيختار الحرب هيخسرها 
اللي هيختار اخفاء الحقيقة هيختفي هو
اللي هيطمع هيخسر 
في الحقيقة قوة 
في البساطة قوة
في الصمت قوة
وكل ده مرتبط بطاقة الثور.

. اخر نقطة حابة اضيفها قبل ما أنهي كلامي تتعلق بالاستقلال لأن خلال المرحلة دي هنجد دول بتستقل؛ هنجد تطورات وتغيرات ضخمة في بعض الدول والتحالفات والشراكات الكبيرة وبعيدًا عن الدول والسياسة في اعتقادي المرحلة دي هيبقي فيها موجة استقلال وهنجد افراد كتير مننا وحوالينا حابين يستمتعوا بحياتهم ويعيشوا ببساطة وعشان كده الناس هتبدأ تعتمد علي نفسها وهنجد اشخاص كتير منجذبة لفكرة انها تزرع أكلها؛ تصنع منتجات طبيعية بنفسها؛ تبعد عن حياة المدينة والنمط المعقد للحياة وتبدأ بزنس خاص بيها وتبقي مسؤولة عن حياتها وعشان كده أنا حاسة ان دي هتبقي مرحلة رائعة لينا بإذن الله خاصًة مع وجود المشتري ونبتون في برج الحوت إيماننا بالله هيزيد؛ رغبتنا في التقرب لله هتزيد؛ لأننا بنتكلم عن مزيج الثور والعقرب والحوت وعشان كده ناس كتير هتبدأ تفكر في روحها ودرجة إيمانها؛ أشخاص كتير مننا هتمر بيقظة روحية بجانب ان مبادئنا ونظرتنا لمفهوم الثراء والنجاح المادي هتختلف لأن العقدة الجنوبية في برج العقرب هتدمر المفاهيم القديمة اللي عقدتنا؛ القيم والمبادئ والأشخاص اللي مش بتخدمنا وصلاحيتها انتهت ولذلك متحمسة جدًا للمرحلة دي لأني متأكدة ان كل شخص فينا هيكتشف جوانب ثرية وغنية في شخصيته وحياته؛ في مواهب ومهارات هيتم استغلالها واكتشافها؛ في أحلام بتتحق؛ في إيمان بيزيد ودي أحلي حاجة. 


. أنا بحب أتكلم عن عقد القمر جدًا وحبيت أعرض نبذة عن الطاقة المقبلة وأضيف فيها وجهة نظري وأثرها في إطار عمومي أكتر ويمكن دي حاجة مش بعملها كتير وأتمني حقيقي تكون استمتعت عزيزي القارئ زي ما أنا استمتعت وبالتأكيد كل فرد فينا هيتأثر بعبور مماثل بشكل مختلف لأنها هتتوقف علي طبيعة خريتطك والبيوت والأتصالات الموجودة كما ذكرت من قبل ولذلك أعمل بحثك الخاص وشوف العبور ده هيقع في أي بيوت في خريطتك أو الجأ للتحليل لو أنت متحمس أو لو حاسس انها مرحلة مهمة في حياتك ومحتاج تعرف عنها بدقة. وكالعادة وفي النهاية تأكد إن مفيش بطل لحكايتك غيرك :) وحابة ننهي موضوع النهارده بالاية المفضلة عندي من سورة النور:

( الله نور السموات والأرض مثل نوره كمشكاة فيها مصباح المصباح في زجاجة الزجاجة كأنها كوكب دري يوقد من شجرة مباركة زيتونة لا شرقية ولا غربية يكاد زيتها يضئ ولو لم تمسسه نار؛ نورعلي نور يهدي الله لنوره من يشاء)




ولو حابب تتابع مواضيع أكتر؛ تقولي هاي او تحلل خريطتك ممكن تتواصل معايا علي تويتر وللأبد بحبكم أبطالي 💜


هناك تعليق واحد: