الاثنين، 3 يناير 2022

إتصالات الزهرة و زحل في خريطة الميلاد.

 





← في الموضوع ده هنتكلم عن أثر اتصالات الزهرة وزحل في خريطة الميلاد وبالتالي الثريد دي ليك لو عندك (اقتران/معاكسة/تربيع/تثليث/تسديس) بين الزهرة وزحل في خريطتك. مهم تكيف الكلام بطريقة تناسبك عزيزي القارئ لأن في نهاية طبيعة الاتصال والأبراج والبيوت اللي بيقع فيها هتعمل فرق كبير.

. أول حاجة سهل تلاحظها علي الشخص اللي عنده اي اتصال بين الزهرة وزحل هتكون جديته في عرض نفسه حتي لو الشخص تافه او بسيط او غير جاد للغاية وجود اتصال مماثل هيخليه علي الاقل عايز يظهر للناس في نموذج "الشخص المحترف" واغلب الأشخاص دي بيليق عليها الستايل الفورمال اللي بيوحي بالجدية.

. الزهرة بتلعب دور اساسي في قدرتك علي الجذب ولذلك لما يكون عندك اي اتصال بين الزهرة وزحل حاول دايماً تتعامل مع مظهرك بجدية وتلبس الوان، ستايل بيوحي بالقوة، العملية يعني لما تظهر نقول "الكبير وصل" لأن ممكن تتعرض للانتقاد او جاذبيتك تقل لو كنت عشوائي في اختياراتك او مبالغ.

. اي اتصال بين الزهرة وزحل بيمنح الشخص "ثقل" في إظهار إعجابه او في التعبير عن مشاعره يعني مش ده الشخص اللي هينجذب لأي حاجة زي المجنون من اول مرة بالعكس عادةً الشخص بيحب ياخد وقته وحتي لو هو داخلياً متحمس ومتأكد من مشاعره هيختار انه يتقل ويسيطر علي نفسه لحد ما يتأكد الأول.

. في حالة الاقتران والتربيع بتجد ان زحل بيضع حاله "مدرب" علي الزهرة فطول الوقت بيضغط عليها ويقولها اشتغلي، حاولي، استمري ولذلك بتجد ان الشخص بيتعامل مع جانب العلاقات او الصداقات والشراكات بجدية رهيبة وهدفه دايماً انه يكون في شئ مستقر ومستمر.

. ولذلك الشخص اللي عنده اي اتصال بين الزهرة وزحل ملتزم للغاية وهتجد انه دايماً بيبذل مجهود في علاقاته وبيحاول بأستمرار واستحالة يغلط او يكسل بالعكس لدرجة ان جديته احياناً بتخرب علاقاته وعشان كده البعض منهم علاقاتهم بتفتقد عنصر المتعة والبهجة بسرعة وبتتحول (لعقد عمل) او التزام.

. في اتصالات الزهرة وزحل بتشوف ان الشخص مش بيتقبل السلوك اللعبي او المتهور من الآخرين بسهولة خاصةً اللي عندهم اقتران ولو هو معجب بيك هيحاول دايماً يهذب من طاقتك او يخليك اكثر جدية ولذلك هما بمثابة ارض صلبة في العلاقات تقدر تقف عليها وانت مغمض عيونك.

. من ضمن التحديات اللي بتواجه اتصالات الزهرة وزحل وخاصةً اللي عندهم معاكسة ان الشخص احياناً بيجذب اشخاص يصعب معاشرتها والتعامل معاها، اشخاص طباعها صعبة في المطلق او في فرق سني كبير بينه وبينهم وده بيخلق احياناً نوع من البرود او الجفاف في علاقاتهم و تحديداً بعد فترة.

. بعض النساء اللي عندها اتصال بين الزهرة وزحل خاصةً (الاقتران، التربيع، المعاكسة) بتجذب نماذج ذكور ناجحة جداً اجتماعياً او مادياً بس متعبين جداً علي الصعيد الشخصي او فيهم برود، بخل، غيرة، سيطرة وبتجد ان بعضهم بيستمر لفترة قبل ما ينهي العلاقة لأنهم مصممين يحاولوا لآخر نفس.

.  الوضع بيختلف في خريطة الرجل اللي عنده اتصال بين زحل والزهرة لأنه بينجذب للست الناجحة والملتزمة اللي كلامها قليل وتقدر تتحط تحت أي ضغط ولذلك اختياراتهم عملية وذكية بس في نفس الوقت قد يتم اتهام بعض الذكور دي بالبخل او البرود او القسوة خاصةً أصحاب (التربيع، الاقتران، المعاكسة)

. من ضمن النقط المثيرة ان اتصالات الزهرة وزحل في خريطة الرجل قد تضعه في أزمات مادية بسبب علاقاته، زي الزواج من امرأة مادية او انه يتعرض لخسائر مادية بسبب زواج، شراكة أو طلاق ومن أشهر الحالات: حالة جوني ديب وآمبر هيرد اللي عنده تربيع بين الزهرة وزحل وچيف بيزوس وطليقته اللي عنده الاقتران وتقدروا تعملوا بحث عن الحالتين لو مهتمين. 

. اتصالات الزهرة وزحل سواء في خريطة رجل أو امرأة بتضعهم في القمة خاصةً علي الصعيد الاجتماعي والمادي بالرغم من مرورهم بتحديات متعددة بس الأشخاص دي مع الوقت بتجد المكان اللي يناسبها بجانب ان الشخص هنا نفسه طويل يعني مش هيمل بسرعة ويشتت حاله بالعكس هيتألق في أكثر الأوقات صعوبة.

.  بالنسبة لأصحاب التثليث والتسديس بين زحل والزهرة فحدة الطاقة بتكون اقل وبالتالي بتجد الشخص هنا عارف بشكل فطري امتي يتعامل بجدية وامتي يبقي مرن ويعديها. عادةً الأشخاص دي مش من النوع اللي توقعاتها عالية بالعكس بيحبوا يعملوا اللي عليهم ويكونوا مع أشخاص في المقابل زيهم بدون مبالغة.

طبعًا أحنا اتكلمنا في إطار شمولي فصعب الكلام ينطبق علي الجميع لأن خريطتك مش مجرد اتصال بين الزهرة وزحل فقط. ضع في اعتبارك ان أصحاب (التثليث والتسديس) هينطبق عليهم الكلام بنسبة اقل من أصحاب (الاقتران، التربيع، المعاكسة) واتمني ان الموضوع يلهمك ويدفعك للبحث اكتر وافتكر دايماً إن مفيش بطل لحكايتك غيرك عزيزي القارئ. 💫 وسط كل الزحمة والخيارات المتعددة افتكر دايماً انت مين، افتكر انت بتحب ايه، افتكر احلام الطفولة ورغبات المراهقة المجنونة، افتكر لعبك المفضلة والمزيكا والأفلام والروايات اللي سمعتها وشوفتها وقريتها مليون مرة. في عالم ملئ بالخيارات اختار نفسك واللي بتحبه. ولو حابب تتابع مواضيع أكتر؛ تقولي هاي او تحلل خريطتك ممكن تتواصل معايا علي تويتر وللأبد بحبكم أبطالي 💜
https://twitter.com/Chiron_Cono

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق