الأحد، 12 نوفمبر 2017

الميدهيفن




. زي ما اتكلمنا قبل كده عن الطالع وقولنا إنه باب البيت كان لازم كمان نتكلم النهارده عن الميدهيفن أو Midheaven أو MC عشان نبقي بندي كل حاجه حقها، وبصراحة الميدهيفن من موضوعاتي المفضلة لأن سهل جداً تعرف أو تحدد الmc  بتاع أي شخص بسهولة عكس الطالع بل احياناً ممكن تخمن الميدهيفن صح وتخلطه بالطالع..


. لو الطالع طاقته بتعكسها غصباً عنك أو بتلقائية شديدة ومن غير بذل أي مجهود ف لازم تعرف إن الميدهيفن طاقة بتعكسها بمزاجك ومش بتلقائية ولا حاجة بل بالعكس إنت بتبذل مجهود وبتحاول عشان تمثل برج الميدهيفن بتاعك..


. من الحاجات اللي لازم تعرفها إن الميدهيفن أو البيت العاشر مش بس الشئ الوحيد اللي بيحدد العمل والكارير أو الوظيفة في الخريطة الفلكية بالعكس ده كليشيه منتشر قوي، أكيد طبعاً مفتاح مهم لتحديد المهنة أو الوظيفة لكن مش كامل وماينفعش نعتمد عليه لوحده. زي ما قولت في الأساس الMC يعتبر الصورة أو الهيئة اللي عايز الناس تشوفك عليها واللي طول الوقت هتحاول تسعي إنك تكون عليها..


. في أشخاص بتسعي إنها تمثل وأشخاص تانية عايزة تخترع وأشخاص غيرهم عايزة تعلم وفي ناس نفسها تتعلم وناس نفسها تحب وناس عايزة تنام وتفسي دماغها من مشاكل العالم وأمثلة كتير، في النهاية كل شخص بيسعي لشئ ما عايز الناس أو العالم تشوفه بطريقة معينة وعشان كده خلينا نتكلم عن الميدهيفن بشكل سريع في أبراج مختلفة، مثلاً لو كان في:


الحمل: الأشخاص دي عايزة الناس تشوفها قوية، نفسهم يبقوا في مراكز قيادية سواء في شغل أو غيره عايزين يحققوا وينجوزا حاجات مهمة قبل أشخاص كتير حواليهم.

الثور: الأشخاص دي عايزة تظهر مستقرة وعايزين دايماً يحصلوا علي مكاسب مادية مش زي الحمل هيحب يقود أو يبقي منافس ويوصل الأول لأ، عايزين يعملوا حاجة بيحبوها و ف نفس الوقت مربحة وفيها استمرارية.

الجوزاء: حد عايز يتشاف اجتماعي وحد دايماً بيسعي يبقي عنده علاقات ومعارف كتير، دايماً بيحاول يشتغل علي ذكائه وعلي حس الفكاهة اللي عنده.

السرطان: الأشخاص دي عايزاك تشوف الجانب العاطفي اللي فيهم، عايزينك تحس بمشاعرهم ولذلك دايماً بيحاولوا يحسسوا الناس بالدفا أو بالراحة وبيحاولوا بطريقة مباشرة أو غير مباشرة إنهم يقدموا حاجة محدش غيرهم هيعرف يقدمها أو يعملها.

الأسد: لو في حد عايز يسيطر علي العالم ف أكيد هما ميدهيفن الأسد. الأشخاص دي عايزة تلمع عايزة كله يشاورعليها سواء كان نجم من نجوم السينما أو مجرد شخص عادي جداً وبيعمل حاجات مملة، بغض النظر عن اللي بيعمله في حياته هيبقي محتاج تقدير عليه.

العذراء: الأشخاص دي عايزاك تعتمد عليهم محتاجة تسمع منك كلمة "أنا بثق فيك" هتلاقيهم دايماً بيسعوا للمثالية وبيحاولوا يعملوا أي حاجة بشكل صح جداً حتي الغلط بيعملوه صح.

الميزان: من غير ما يعملوا أي الحاجة دول محبوبين وعشان كده ميدهيفن الميزان شوية محظوظين لأنهم بيسعوا للعدل والجمال وكل القيم الجميلة اللي بنسمعها ومش بنشوفها :D

العقرب: الأشخاص دي عايزة تتشاف مثيرة وجذابة ومش بس علي المستوي الجسدي لأ كمان الفكرى. ومع ذلك الأشخاص دي بتحاول تبان متحفظة ومش عايزاك تعرف عنها كتير.

القوس: الأشخاص دي عايزاك تؤمن بيهم وبأفكاراهم، بيحاولوا يعرضوا نفسهم بطرق مختلفة ويقنعوا الناس بفلسفتهم ولذلك بيسعوا للعالمية وبتلاقي ناس كتير منهم معروفة بشكل كبير حتي لو مش مشهورين.

الجدي: الناس دي عايزة احترام أي حاجة بيعملوها أو هيعملوها مش عايزين من وراها غير شئ واحد احترام واهتمام بس الجدي مش الأسد في النهاية مش هيقولك "احترمني/حبني/اتصور معايا عشان أنا فشيخ" بس جرب قلل من الجدي وخاصاً الميدهيفن وهيتعمل معاك الصح :D

الدلو: الأشخاص دي هتسعي للجديد هتسعي للمستقبل، عايزين الناس تشوفهم بطريقة مختلفة وعايزين يظهروا دايماً جداد ومختلفين ولذلك متعاونين جداً ودايماً بيجربوا ويغامروا.

الحوت: الأشخاص دي هتبقي عايزة تتشاف عميقة أو تتشاف زي لوحة فنية جميلة بس في نفس الوقت عايزين الناس تشوف الحكمة والتسامح اللي جواهم، ميدهيفن الحوت عايزين يبقوا كذا حاجة أكتر من ميدهيفن الجوزاء يمكن و ساعات بيفصلوا و بيحسوا بالتشتت من كتر ما هما بيحاولوا يبقوا كذا حاجة في نفس الوقت.


. في الصورة دي عملت دايرة حمرا علي MC اللي هو بيمثل الميدهيفن في الخريطة للناس اللي مش عارفة، ف حضرتك هتفتح خريطتك وهتشوف الدايرة المكتوب فيها MC وهتلاقي برج الميدهيفن بتاعك بدرجته زي ما موجود في الصورة عندنا هنلاقي إن الميدهيفن في الجوزاء بدرجة 19





. طبعاً مش محتاجة أقول قد إيه الميدهيفن مهم وبصراحة أي حاجة في خريطتك مهمة بس كالعادة الكلمة الأخيرة للخريطة كلها ولذلك البرج لوحده مش كفاية ومش مقياس ف ماحدش ياخد حاجة "كالعادة" علي قلبه و دمتم جميعاً سعداء.



. و أخيراً لو عاجبك الموضوع و فهمت حاجة أعمل شير و لايك و وصله للصين :)
. و لو مهتم تفهم خريطتك و شوية تفاصيل عنها ممكن تحجز عندى لتحليل الخريطة و تكلمنى على تويتر هتلاقينى هناك و هتلاقي مواضيع مهمة كمان هتعجبك 

https://twitter.com/Chiron_Cono



↤ الثقة مش هتيجي بس لو خسرت كرشك أو صغرت مناخيرك ونفخت شفافيك ولبست ساعة بمليون دولار كل دي حاجات هتساعدك وهتعمل فرق ومش غلط أكيد بس مش الطرق الوحيدة لكسب الثقة كمان، ابعدوا شوية عن المرايا وجربوا تشوفوا نفسكم في عيون ناس بتحبكم واسألوا هما بيحبكوا ليه؟ أكيد عندهم اجابة هتعجبكم 



هناك تعليق واحد: