الخميس، 17 أغسطس 2017

كايرون





كايرون أكيد كويكبي المفضل و من المواضيع اللي أنا بحبها جداً و قريبة لقلبي فى علم الفلك و قصته مؤثرة جداً و جميلة حقيقي، مش هتكلم عن اتصالاته ولا حالته في البيوت ولا الأبراج و ههتهم بالجزء ده فى تويتر ولكن هتكلم هنا عن قصة كايرون..

كايرون هو المعالج و مش المعالج العادى لأ، كايرون هو اللي بيطبطب علي الناس و يقف معاهم و مش لاقى حد يطبطب عليه و يقف جانبه ومش لاقى حد يقف جانبه مش عشان هو شرير مثلاً أو العالم كله أوغاد لأ ببساطة عشان هو مجروح و مسموم و ماحدش يقدر يساعده حتى نفسه و ماكنش قدامه حل غير مساعدة و معالجة غيره بمنتهي الحب والصدق..

لو عايز دكتور شاطر أو معالج موهوب و محلل فلك و منجم مفيش زيه يبقى عينك ماتجيش غير علي كايرون مفيش منافس للأشخاص دي و ماحدش يقولي برج العقرب و نبتون و كلام جوز خالتى الأقرع ده :D أكيد طبعاً الكلام ده بيساهم زى الهيمنة المائية اتصالات نبتون والخ و لكن الأشخاص اللي بتشتغل في مجالات طبية أو خدمات معالجة و علم الفلك وشاطرين مش بس في المجالات تقضية واجب بيبقي عندهم كايرون فى بيت مهم و مؤثر في خريطتهم أو متصل بكواكب معينة و ظاهر في خريطته و قوي بشكل عام..

كايرون من السنتور "القنطور" و ده مخلوق أسطوري طبعاً في الأساطير الاغريقية، بياخد جسم الحصان و لكن صدر رأس و وش الإنسان طبعاً اللي حابب يعرف أكتر عن المخلوق ده و غاوي الأساطير ممكن يتعمق و يستمتع بجد و لكن أنا اللي يهمني هنا كايرون اللي هو من السنتور أو المخلوقات دي و عشان كده كايرون كان جسده جسد حصان و لكن نصفه العلوي إنسان..

كايرون هو ابن كرونوس و كايرون كان عكس الجميع لأنه كان كريم جداً و حكمته و معرفته عالية ده غير إنه كان بيساعد و يعلم بشكل مميز و درب أهم و أعظم أبطال الأغريق زي هرقل و أخيل، أم كايرون كانت حرية بحر فى الأصل و كان زيوس بيطاردها لحد ما حولت نصف جسدها لحصان وبعدين كانت حامل و لما ولدت كايرون و شافت شكله اتصدمت و طلبت إنها تتحول لشجرة و فعلاً اتحولت لشجرة و بكده كايرون اتساب من والده و والدته..

بس كايرون كان دايماً عايز يبقى حاجة و بتشوف الشغف ده اللي طالع من الم و مأساة جواه و لذلك اهتم انه يتعلم و يعلم لحد ما بقي معلم ماهر جداً و معالج في نفس الوقت، نفس طبيعة كايرون في خريطتك دايماً المكان اللي هيبقى كايرون فيه ده أكتر مكان هتبقي عايز تعلم و تساعد الناس في و من غير مقابل أو حتي كلمة شكر، مساعدة طالعة من الم جواك..

ليه كايرون مجروح أو المعالج اللي ملوش دوا؟ فى مرة كايرون كان بيعلم حد من تلاميذه و بيديله سهم مسموم و بشكل ما السهم المسموم وقع من إيده و دخل في رجله و طبعاً كايرون مامتش لأن والده كان اله اغريقى و لذلك كايرون كان خالد. فكان لازم يعيش مسموم في الم شديد طول الوقت مايقدرش يعالجه و يخف منه بس الغريب و الشئ اللي يضحك و يبكي في نفس الوقت إنه كان بيعرف يعالج و يخفف كل الناس لأنه كمان كان معروف بشطارته في المجال الطبى..

مع كل ده ماكنش في حاجة بتشفي المه هو، كان كل يوم عايش ميت و كان بيطلب من الالهة انهم يسيبوه يموت لأنه تعب و مش قادر يكمل و زي أى أسطورة الالهة سمعت لطلبه و قررت ترحمه من المه وعذابه الشديد نتيجة إخلاصه و شغله اللي ساعد بيه اشخاص كتير جداً..

أنا بحب كايرون جداً و متأثرة بقصته بشكل كبير و الأشخاص اللي كايرون مؤثر و قوي في خريطتهم دايماً قريبين لقلبي و دايماً مميزين، في فيلم هندي اسمه Guzaarish الفيلم ده بيتكلم عن شخص مصاب بشلل رباعي و مش قادر يعيش و بيطلب الموت الرحيم لأنه ببساطة مش قادر يتحمل الالم بس في نفس الوقت هتلاقي إن البطل جواه حكمة و حب للحياة مش طبيعى و بيعلم اللي يعرفه بدون مقابل ولذلك قصة قريبة جداً لقصة كايرون و من أفلامى المفضلة المهتم يبقي يتفرج عليه و هيفهم القصة..

أكيد هتكلم عن كايرون بشكل أكبر الفترة القادمة ان شاء الله بس حسيت إني محتاجة اتكلم عن قصته و تأثيرها الشخصي عليا مش أكتر :)


. و أخيراً لو عاجبك الموضوع و فهمت حاجة أعمل شير و لايك و وصله للصين :)

. و لو مهتم تفهم خريطتك و شوية تفاصيل عنها ممكن تحجز عندى لتحليل الخريطة و تكلمنى على تويتر هتلاقينى هناك و هتلاقي مواضيع مهمة كمان هتعجبك

https://twitter.com/Chiron_Cono




و افتكروا دايماً إنه مش مهم أنت مين أو عملت إيه أو الناس شايفاك إزاي في النهاية أنت هتعمل الصح لأنك ببساطة حد كويس :) 

هناك تعليقان (2):

  1. أنا وداد من الجزائر عجبني كلامك عن كايرون وأنا من المعجبات بهذا الكويكب تأثيرو وقصتو الإغريقية واتمنى أعرف تفاصيل عن كايرون فخرطتي الفلكية لو ممكن تحليل ليها

    ردحذف