الثلاثاء، 3 أكتوبر 2017

ليليث في الخريطة التوافقية





. بما إنه من المواضيع اللي الناس بتسأل عليها كتير ودايمًا عندها شغف إنها تتعمق وتعرف عنها شوية فأكيد كان لازم أكتب عنها مع إني مش حابة قوي فكرة التوسع أو الكلام عن الخريطة التوافقية في الوقت الحالي لكن أكيد هتكلم عن الموضوع ده بما إن أشخاص كتير سألت عليه لأن اسئلتكم كلها بتبقي في دماغي وببقي مهتمة اجاوب علي الأسئلة التكرارية دايمًا بس من غير لأقول لحد :D



. ذكرت قبل كده ليليث في تحليل الخريطة التوافقية اللي عملته لرانبير وديبيكا لو حد فاكر وقلت إننا لازم نتعامل بحذر شديد مع ليليث في الخريطة التوافقية ولسه عند رأيي لأن ليليث مش بالطعامة وال cuteness اللي الناس متخيلاها بالعكس ليليث طاقته زي بلوتو في الخريطة التوافقية بيخلق طاقة الهوس بين الشخصين ومش شرط يكون في حب حقيقي أو رابط رومانسي مثلًا.


. هرجع وأقول إن في فرق بين اتصال كيوت ورومانسي أو بيخلق تناغم وبين اتصال بيخلق انجذاب وهوس غالبًا مالوش مبرر يعني لما تلاقي مثلًا شخصين بينهم علاقة تثليث،تسديس أو اقتران بين القمر والزهرة هتلاقي معظم الوقت ان بينهم رومانسية أحضان كتير شوكولاتة متبادلة دباديب حمرا شكلها مرعب وحاجات كيوت كده والي حد ما تقليدية عكس مثلًا شخصين بينهم الزهرة وليليث هتلاقي إن في انجذاب غامض وهوس ملوش مبرر أو دايمًا بيفكروا في بعض بسبب ومن غير وممكن مايكونوش قابلوا بعض غير مرة وكانت صدفة.


. الغريب واللي دايمًا بيلفت نظري إن أشخاص كتير بتنجذب لعلاقات ليليث وقصدي "بعلاقات ليليث" يعني العلاقات اللي ليليث بيكون فيها واضح ومؤثرفي الخريطة التوافقية بين شخصين زي الشمس وليليث، الزهرة، المريخ أو القمر وليليث وغيرهم وبسأل نفسي سؤال واحد، يا تري ليه بننجذب للعلاقات المعقدة أو اللي دايمًا فيها نوع من التحدي وعدم الاستقرار؟! زي مثلًا ما تكون في حفلة، تجمع أي مكان وتتعرف علي شخصين لأول مرة واحد شمسك مقترنة بزهرته والتاني شمسك مقترنة ب ليليث بتاعه بشكل تلقائي هتلاقي نفسك معجب بشكل ولباقة أو ريحة مثلًا الشخص اللي زهرته لمست شمسك بس مستغرب جدًا ومنجذب بشكل غير عادي وعمال تفكر بينك وبين نفسك في الشخص اللي ليليث بتاعه لمست شمسك وممكن تكون العلاقة بينكم ماكنتش في دفا وجمال الشخص اللي زهرته لمست شمسك، ف ده مثال حي إننا فعلًا بنفضل العلاقات المعقدة أو اللي مش سهلة.


. ليليث زي بلوتو شوية في الخريطة التوافقية بمعني إن العلاقة دايمًا فيها نوع من التطرف ولحظات قوية بين الحب والكره يعني أوقات كتير هتحس إنك مش طايق الشخص ولا عايز تشوف وشه بس في نفس الوقت مش عايز ولا قادر تبعد عنه ولا عارف تبطل تفكير فيه ولو شفته بيكلم حد غيرك هتخلص عليه وعلي اللي بيكلمه ف طاقة الهوس ومبدأ أنت بتاعي، ملكي دي بتبقي واضحة جدًا في علاقات ليليث حتي لو العلاقة مش واخدة شكل معين بجانب إن اتصالات ليليث بتخلق انجذاب جنسي كبير جدًا بين الشخصين ودايمًا في نوع من المراوغة في التعامل أو تلميحات بينهم بس من تحت لتحت أو ماحدش بياخد باله وبيفهمهما غيرهم ف ال teasing و ال chasing من الحاجات اللي بتميز برضه علاقات ليليث.


. مين بيبقي مهووس أو منجذب لمين أكتر الشخص صاحب ليليث ولا الشخص صاحب الكوكب؟!

. ده سؤال مشهور ومنتشر جدًا وبصراحة هو سؤال عايم أو مش صح لأن مين هيبقي مهووس أكتر بمين معتمدة علي حاجتين أولهم خريطة كل شخص بشكل منفرد يعني خريطة الميلاد بتاعة كل شخص وثانيهم الخريطة التوافقية اللي بينهم لأن في النهاية ليليث هيبقي عامل اتصال أو اتنين بجانب مليون اتصال تانين عندهم في الخريطة. يعني لو مثلًا حضرتك بطابعك غيور أو عندك كذا كوكب في برج الثور أو العقرب أو حتي ليليث عندك قوي يعني مقترن بطالعك أو بالميدهيفن أو بزهرتك وغيره من اتصالات بتقوي تأثيره ف أنت أصلًا كشخص بتميل للغيرة وعندك حب التملك ف لما تبقي في علاقة مع شخص في بينكم اتصالات ليليث مش هتفرق اذا كنت الكوكب أو ليليث بقي لأنك من غير حاجه غيور ومتعود علي الطاقة دي لكن لو أنت شخص هوائي أو عندك كذا كوكب في الميزان، الدلو أو الجوزاء ومش غيور بطابعك أومش عاطفي قوي ودخلت علاقة فيها اتصالات ليليث بينك وبين شخص تاني هنا أكيد أنت هتبقي مهووس أكتر بالشخص ده ولسبب انت مش عارفه في حين انك في المطلق مش كده وفي حين إنك ممكن تبقي في علاقة تانية بعدين مافيهاش اتصالات ليليث وماتحسش بالطاقة دي خالص. ولذلك صعب إني احدد مين هينجذب أكتر لمين من غير ما اشوف الخريطة كلها وإن كنت بلاحظ في بعض الحالات إن لما يكون الراجل ليليث بتبقي الست مهووسة أكتر ولكن في النهاية بتعتمد علي الخريطة وباقي الأتصالات، وفي النهاية هرجع وأقول ان اتصالات ليليث بشكل عام بتخلق هوس بين الطرفين.


. طبعًا أقوي اتصال هو الاقتران ده دايمًا بيبقي تأثيره واضح جدًا يجي بعد الأقتران المعاكسة في التأثير، بصراحة مش بفضل التربيع مع إنه بيخلق جذابية كبيرة بس بيجهد العلاقة والأشخاص علي الفاضي وطبعًا مش في كل الحالات بس بحس إن مرهق وبالنسبة للتثليث والتسديس مش بهتم بيهم لأنهم مش مؤثرين للدرجة من وجهة نظري الشخصية عشان ماحدش ياخد الكلام علي أعصابه :D


. وبالتالي أي اتصال من اللي أنا قلت عليهم بيجمع بين ليليث و:
الشمس
القمر
الزهرة
المريخ
أو الطالع
وفي درجات قليلة أكيد بيلعبوا دور مؤثر وواضح في الخريطة وبناءًا علي ذلك مش بهتم ب ليليث والمشتري أو بلوتو واورانوس في الخريطة التوافقية وإن كنت بهتم ب ليليث وزحل في بعض الحالات.


. في النهاية اتصالات ليليث مش سيئة بالعكس كلنا محتاجين نحس إننا بنحب بجنون وإن في حد بيموت علينا وبيفكر فينا 24 ساعة، في لحظات بنبقي محتاجين فيها نتطرف ونكسر كل الملل وروتين بس كمان الحب عمره ما كان تحدي ولا تملك ولا هو هوس، القلب عمره ما بيحب حد بسبب معين، في ناس كتير قلبك بيقف من السعادة لما بتشوفهم بتبقي عايز تديهم كل حاجة عندك ومستعد تسامحهم مرة واتنين وتلاتة. الحب هو الراحة والأمان الحب هو الأستقرار لو أنت بتحب حد ومش لاقي معاه راحة، أمان أو استقرار وكل اللي موجود بينكم مجرد لحظات حلوة بتملي فراغ أو كلام مسكرأو غيرة زايدة من غير سبب يبقي محتاج تعيد حساباتك لأن لو علي الكلمة المسكرة أو اللحظة الحلوة ف دي حاجات سطحية ممكن تتخلق في أي وقت لكن احساسك بالراحة والأمان وأن مهما حصل هترجع تلاقي حضن مستنيك ف هي أشياء لا تشتري يا بهوات. الغيرة والهوس عمرهم ما كانوا دلالة علي الحب اللي بيحبك هيحبك تكبر وتبقي أحسن جاجة في الدنيا وعمره ما هيقعد يقيدك ويحبطك بحجة إنه خايف عليك .. اللي بيحب مابيخفش :)


. أتمني أكون قدرت أوصل فكرتي وماكنتش رومانسية بزيادة النهارده أو يكون قمر الحوت اثرعليا :D وطبعًا وكالعادة ماحدش ياخد حاجة علي قلبه دي مجرد فكرة عامة لأن .. خريطتك ليها الكلمة الأخيرة ..




. و أخيراً لو عاجبك الموضوع و فهمت حاجة أعمل شير و لايك و وصله للصين :)
. و لو مهتم تفهم خريطتك و شوية تفاصيل عنها ممكن تحجز عندى لتحليل الخريطة و تكلمنى على تويتر هتلاقينى هناك و هتلاقي مواضيع مهمة كمان هتعجبك 

https://twitter.com/Chiron_Cono


♫ وافتكروا دايمًا إن  ليس كل ما يلمع ذهبًا، ماتنخدعوش بالمظاهر والكلام اللامع شوفوا قلوب الناس قبل ما تشوفوا شكلهم لأن القلب يكسب القالب. 







هناك 5 تعليقات: